Prehistorische grot als breuklijn in het landschap
Lieve Drooghmans 18 april 2019

“Lascaux, la grotte comme vous ne l’avez jamais vu”, deze commerciële slagzin vormt de samenvatting van het hedendaagse museum over de bekende prehistorische grot van Lascaux in Frankrijk. Omdat vele bezoekers leiden tot een onherroepelijke beschadiging van de prehistorische tekeningen, heeft men in de jaren ‘80 reeds beslist om de natuurlijke grotten te sluiten voor het grote publiek. In de eerste replica Lascaux II werd een klein deel van de grot nagebouwd. Een rondreizende tentoonstelling Lascaux III toont het verhaal van de grotten aan de grotere wereld. Uiteindelijk ging men met Lascaux IV nog één stap verder door een nieuwe hedendaagse en gedetailleerde replica van de grot te bouwen, gekoppeld aan een 3D-cinema en hoogtechnologische workshop. Als bezoeker word je hier meegesleept in de wondere ondergrondse wereld van de prehistorische tekeningen.

 

 

Aan de rand van de heuvel, vlakbij de originele grot, is het museum geconcipieerd als een harde breuklijn in het landschap. Het gebouw van 150 meter lang is half ingegraven in de heuvelwand, en gaat aan de achterzijde over in het boslandschap. Aan de voorzijde opent het gebouw zich als de inkom van een grot, met een betonnen geplooide dakrand als blikvanger. Het groendak is toegankelijk en vormt de eerste halte op een rondleiding in het gebouw. Vanaf hier krijg je zicht op de vallei van Vézère waar onze voorouders 20.000 jaar geleden beschutting zochten in de vele grotten. Vervolgens daal je – in de voetsporen van de ontdekkers – via een diepe ‘architecturale’ kloof af in de nieuwe grot. Als verwijzing naar de grot hebben de architecten ook kalkstenen wanden gebruikt in aanvulling op de gesculpteerde betonwanden.

 

Binnen het museum is de centrale verbinding tussen alle bezoekersruimtes vormgegeven als een tweede ‘architecturale’ kloof met veel daglicht. Dit zorgt voor een sterke leesbaarheid van het gebouw, en vormt tegelijk een aangename theatrale plek waar je van de ene ruimte naar de andere wandelt. Naast de hoogtechnologische hoogstandjes maken vooral de museumarchitectuur van de Noorse architecten Snøhetta en de scenografie van Casson Mann deze plek heel bijzonder.

 

Lascaux Centre International d’Art Parietal (Lascaux IV)
Adres  Avenue de Lascaux, 24290 Montignac, Frankrijk
Architecten  Snøhetta en SRA Architectes
Scenografie  Casson Mann
Typologie  Museum
Oplevering  2016

Foto’s  Peggy Totté

18/10/2019