Zürich – de grootste stad van Zwitserland – is een onvervalste global city, maar tegelijkertijd kan de stad terugvallen op een geschiedenis van zelforganisatie, sociale actie en cultureel verzet. Zürich krijgt steevast aandacht als bijzonder leefbare stad. Terwijl Vlaanderen op meerdere fronten het coöperatief wonen onderzoekt, heeft Zürich daarin al een stevige traditie opgebouwd, mét werk van toparchitecten. Dat laatste is te danken aan de professioneel georganiseerde architectuurwedstrijden die aan de coöperatieve woonprojecten gekoppeld worden.
Onze reisbestemming is dus niet toevallig gekozen. Verschillende Vlaamse steden voelen de dreiging van een wooncrisis. Er is dringend nood aan betaalbare woningen in de stad. Ook in Zürich vreesde men in de jaren ’90 dat enkel de rijkere klassen zich nog een woning zouden kunnen veroorloven in de stad. Hoe is Zürich hier mee omgegaan? Het antwoord daarop is meer dan relevant voor Vlaanderen.
De stad Zürich formuleerde het objectief om 10.000 betaalbare en kwalitatieve woningen in hogere densiteiten te realiseren. Vervolgens stelde zij grond ter beschikking van de Baugenossenschaften, omdat die inzetten op kwalitatief en betaalbaar wonen en tegelijk nadenken over economische, sociale en ruimtelijke duurzaamheid op langere termijn. Er werd dus bewust voor Baugenossenschaften gekozen i.p.v. de woonprojecten over te laten aan de vrije markt.
Zo is Zürich uitgegroeid tot een levend archief van het nieuwe wonen, waar vooruitstrevend onderzoek op het vlak van typologie en functievermenging zich heeft geconsolideerd in kwalitatieve architectuur. Grote namen als Miroslav Šik, Peter Märkli, Knapkiewicz & Fickert en E2A zetten hun naam onder dat nieuwe wonen. Zürich is eveneens de stad waar Christian Kerez, Gigon & Guyer, Max Dudler, EM2N, … kantoor houden. En de wereldvermaarde ETH-school is er gevestigd.
Architectuurwijzer bezoekt hedendaagse klassiekers van het nieuwe wonen zoals Mehr als Wohnen (met o.a. Hunziker van Šik), Im Gut (Märkli) en Kalkbreite (Müller Sigrist). Op het programma (onder voorbehoud) staan ook het paviljoen Le Corbusier, het gigantische Toni-Areal (EM2N) en de uitbreiding van het Swiss National Museum van Christ & Gantenbein.
Geen enkele stad weet toparchitectuur en wonen zo te verzoenen als Zürich.
Klik door naar het programmaboekje van de architectuurreis Zürich.
Praktisch
Deze reis is bedoeld voor architecten en andere beroepsgerelateerde professionals.
Het aantal plaatsen is beperkt.
Vliegreis vanuit Brussels Airport met Swiss Airlines
Vertrek: Donderdag 16 mei 2019, vertrek vlucht om 09u55
Terug: Zondag 19 mei 2019, terug om 19u30
Vroegboekprijs tem 7 april 2019: 565 euro
Na 7 april 2019 betaal je 615 euro.
Prijzen op basis van een tweepersoonskamer.
Voor een eenpersoonskamer is er een toeslag van 165 euro – Update: geen eenpersoonskamers meer beschikbaar.
Inbegrepen in de prijs
- Vliegreis* heen en terug vanuit Brussels Airport met Swiss Airlines, met 1 stuk bagage
- Verplaatsingen ter plaatse
- 3 overnachtingen met ontbijt in Hotel Mercure Stoller
- Inkomgelden en gidsen
Inschrijven
Inschrijven niet meer mogelijk, het maximum aantal deelnemers is bereikt.
Inschrijven kan door het inschrijvingsgeld (565 euro/pers nog tot 7 april) te storten op rekeningnummer BE31 7350 0571 0355 van Architectuurwijzer vzw met vermelding van “Zürich + naam deelnemer(s)”.
Mail na betaling volgende info naar info@architectuurwijzer.be:
- Voornaam, naam (zoals vermeld op identiteitskaart)
- gsm-nummer
- facturatiegegevens
- kamergenoot
Kosteloos annuleren kan tem 7 april 2019. Daarna wordt 10% in rekening gebracht, tenzij er een vervanger kan gevonden worden.
Partners Cantillana, cpe, Stone & Style by Ebema, Desso by Tarkett, Equitone by Eternit en Vandersanden
Foto Mehr als Wohnen © Watt-Areal-EnergieSchweiz
* Klimaatbewust reizen: AW zet in op een duurzaam en milieubewust architectuur-cultuurbeleid. Voor onze architectuurreizen bekijken we steeds de verschillende reismethoden. Vanuit Brussel naar Zürich zijn we met de trein meer dan 7,5 uur onderweg én de tickets zijn duur, meer dan 300 euro per reiziger. De bus is het goedkoopste vervoermiddel, maar dan verliezen we twee dagen reistijd. Voor onze architectuurreis naar Zürich blijkt het vliegtuig de beste optie te zijn. De vliegreis Brussel <-> Zürich heeft een CO2 uitstoot van 0,12t. Wie wenst kan de klimaatimpact van zijn of haar reis neutraliseren, door een storting te doen van 10 euro of meer (excl btw) via Greentripper.org.
Iris: ik schrijf mij in voor deze reis. Ik kan pas vanavond de juiste gegevens doormailen