Christian Kerez

Architectuurwijzer nodigt de Zwitserse architect Christian Kerez uit. Zijn projecten leggen een zeldzame consistentie aan de dag, wars van elke drang om zomaar te vernieuwen of te pronken. Begrippen als ‘gebruik’ en ‘betekenis’ dreigen bij Kerez, op het eerste gezicht, naar de achtergrond te verschuiven, maar het is juist de specifieke overtuigingskracht van zijn constructies die gebruikers verleidt tot improvisatie – zie bijvoorbeeld de school in Leutschenbach. Mensen sluiten de bouwwerken van de Zwitser in hun hart omdat ze de vrijheid krijgen om zelf een en ander in te vullen. Kerez’ architectuur is (constructief) hardcore, maar ze heeft ook een zachte kant.

Kerez vergeleken met Le Corbusier
Zoals Le Corbusier heeft Christian Kerez een bijzondere interesse voor stuwdammen, krachtcentrales, spectaculaire wegen, bruggen en industriële complexen. Die interesse komt bij Kerez niet voort – zoals bij Le Corbusier in diens Vers une architecture – uit ontzag voor ‘de viriliteit van de ingenieur’, die veel groter zou zijn dan die van de contemporaine architect, maar uit de simpele wens om het onpretentieuze karakter van die bouwwerken zichtbaar te maken, ter inspiratie.

Kwaliteit gewaardeerd door collega’s
Christian Kerez is een ontwerper en een bouwer. Zijn architectuur is relatief zakelijk en eenvoudig. Ze steunt steeds – en dat maakt haar bijzonder – op een kristalheldere constructiewijze, ultraconsequent uitgevoerd. De kwaliteit van zijn werk schuilt precies in die moeilijk te omschrijven juistheid. Uit het doordachte materiaalgebruik en uit de kwalitatieve detaillering – telkens weer anders (steen, staal, beton, …) – volgt de schoonheid van Kerez’ gebouwen. Esthetiek is geen doel op zich, maar het resultaat van een ontwerpproces waarin alles klopt.

Naar aanleiding van de ontwerpwedstrijd voor het nieuwe VRT-gebouw omschreef Canvas Kerez als ‘wellicht de minst gekende architect in de competitie’, maar dat is buiten de grote groep van architecten gerekend. Onder architecten is Kerez al sinds zijn Huis met één muur (2007) en de school in Leutschenbach bij Zürich (2009) een legende. Daarvoor werkte hij met Morger en Degelo aan het kunstmuseum in Liechtenstein (2000). In 1992 bouwde de toen dertigjarige architect in het Zwitserse Oberrealta een kapelletje dat ondertussen een cultstatus geniet.

Praktisch

Lezing Christian Kerez (Engels)
Woensdag 5 oktober 2016, 20u15
C-mine cultuurcentrum Genk, grote zaal
Inkom 8 euro of 3,5 euro voor studenten
Reservatie via C-mine cultuurcentrum Genk.

Partners Vlaamse overheid, stad Genk, C-mine cultuurcentrum, Orde van Architecten, Vandersanden, cpe, Desso, Harol Projects, A+, Architectura

Foto House with a missing Column, Switzerland © Georg Aerni

Uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *